Get Adobe Flash player

Wpływ pływania na zdrowie

10596254_560143124090508_791526118_nPływanie jest jednym z rodzajów aktywności fizycznej. Pływać możemy niezależnie od wieku, w zajęciach na basenie uczestniczą już nawet kilkumiesięczne maluchy. Z dobrodziejstw płynących z pływania mogą korzystać także osoby starsze i to nawet te, które cierpią z powodu bólu stawów i mięśni. Od dawna wiadomo, że pływanie bardzo korzystnie wpływa nie tylko na układ mięśniowy, ale także na układ kostny. Nasze stawy szczególną korzyć odnoszą, jeśli pływamy stylem grzbietowym ewentualnie żabką. Dodatkowo dzięki pływaniu przyspieszymy przepływ krwi przez nasze naczynia krwionośne. W trakcie pływania spalamy oczywiście kalorie, dzięki temu zapobiegamy nadwadze i związanym z nią chorobom układu krążenia i cukrzycy. Pływanie korzystnie wpływa nie tylko na nasze zdrowie fizyczne, ale także na naszą psychikę. W trakcie pływania nasze ciało jest delikatnie masowane przez wodę, dzięki czemu następuje zwiększona produkcja endorfin, czyli hormonów szczęścia. Największe korzyści odniesiemy spędzając na basenie 30 minut 2 razy w tygodniu.

Dlaczego warto stosować przyprawy

10596201_560143110757176_42586331_nDodawanie aromatycznych przypraw do potraw to nie tylko kwestia smaku. Większość ze stosowanych w kuchni przypraw wywiera korzystny wpływ na nasze zdrowie. Jedną z takich przypraw są papryczki chili. Te niezwykle ostre w smaku papryczki warto dodawać do potraw ze względu na zawartą w nich kapsaicynę. Substancja ta obniża we krwi poziom tak zwanego złego cholesterolu. Pośrednio więc zapobiega zawałom serca i chorobie wieńcowej. Bardzo wartościowy jest także imbir. Stosowanie sproszkowanego korzenia imbiru jako dodatku do potraw jest szczególnie zalecane osobom, które cierpią z powodu choroby lokomocyjnej. Stwierdzono, że po spożyciu potraw z dodatkiem imbiru mdłości, które są charakterystycznym objawem tej choroby znacznie się zmniejszają. Imbir jest polecany także osobom cierpiącym na niestrawność. Jego obecność w potrawie zwiększy wydzielanie soków żołądkowych i żółci, które są niezbędne do trawienia pokarmów. Korzystnie na układ trawienny wpływa nie tylko imbir, ale i mieszanka przypraw o nazwie curry.

Co trzeba wiedzieć na temat tłuszczy

10596005_560143094090511_592108216_nPrzyswajanie pewnych witamin, między innymi witaminy A i D, produkcja hormonów, prawidłowa praca mózgu, wymagają dostarczenia organizmowi tłuszczy zwierzęcych i roślinnych. Nasze dzienne zapotrzebowanie na tłuszcze waha się pomiędzy 25 a 30 % całodziennej diety. Przekroczenie tej ilości skutkuje nie tylko otyłością, ale także podwyższonym poziomem cholesterolu. Zbyt wysoki poziom cholesterolu niesie ze sobą ryzyko zachorowania na chorobę wieńcową, grozi nam także miażdżyca, udar mózgu, zawał serca, a w starszy wieku skleroza. Mimo to nie możemy całkowicie wyeliminować tłuszczy ze swojej diety, jak wspomniałam na wstępie są nam one niezbędne. Warto jednak zadbać, aby w codziennej diecie znaczącą ilość stanowiły tłuszcze roślinne, które zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe. Z grupy nienasyconych kwasów tłuszczowych nasz organizm potrzebuje przede wszystkim kwasów jednonienasyconych oraz kwasów wielonienasyconych. Kwasy jednonienasycone przyczyniają się do obniżenia poziomu złego cholesterolu.

Czy grzyby są wartościowe?

10592274_560143160757171_1159722750_nWiększość z nas ceni smak leśnych grzybów. Większość ludzi uważa, że grzyby składają się przede wszystkim z wody. To prawda, jednak w grzybach leśnych stwierdzono także obecność cennych dla zdrowia składników mineralnych. W okresie jesieni warto sięgać po grzyby nie tylko ze względu na walory smakowe, ale także ze względu na obecność w nich jodu, fosforu, wapnia i magnezu. W leśnych grzybach znajdują się również bardzo niewielkie ilości podnoszącej odporność witaminy C oraz niezbędną dla prawidłowego rozwoju kości witaminy D. Osoby z nadciśnieniem mogą jeść duże ilości maślaków i kurek. Stwierdzono, że spośród innych grzybów te dwa gatunki zawierają największą ilość potasu. Jak wiadomo potas nie tylko reguluje ciśnienie krwi, ale pomaga także obniżyć zbyt wysokie. Wyjątkowość kurek i maślaków polega jeszcze na tym, że stwierdzono w nich bardzo małe ilości sodu, który w nadmiernej ilości powoduje wzrost ciśnienia tętniczego krwi. Grzyby są źródłem białka, nie jest ono tak cenne jak białko zwierzęce.

O diecie zgodnej z grupą krwionośne

10592148_560143107423843_828666121_nOd pewnego czasu modna stała się dieta polegająca na odżywianiu zgodnym z grupą krwi. Każdy człowiek ma grupę krwi 0, A, B, AB. Każda z tych grup krwi charakteryzuje odpowiedni sposób odżywiania się. I tak osoby z grupą krwi 0 mogą jeść nie tylko chude mięso drobiowe i takie same wędliny, ale także mięso czerwone. W diecie osób z tą grupą krwi nie powinno zabraknąć owoców morza, ryb, czosnku, cebuli, szpinaku, sałaty rzymskiej. Osoby te nie powinny jeść nabiału oraz produktów pochodnych pszenicy. Z diety osób z grupą krwi 0 powinna zniknąć czarna herbata, cola i kawa. Z kolei dieta osób z grupą krwi A może składać się z warzyw strączkowych, ryżu, kasz, razowego pieczywa, warzyw i owoców. Wprawdzie osobom tym zaleca się całkowitą rezygnację z jedzenia mięsa, ale mięso jako źródło białka jest niezbędnym składnikiem dla organizmu. Zamiast więc całkowicie je wykluczyć, wystarczy jedynie ograniczyć jego ilość w diecie. Osoby z grupą B w przeciwieństwie do osób z grupą krwi AB mogą pozwolić sobie na jedzenie chudego mięsa czerwonego.

Dlaczego warto jeść musli

10592022_560143157423838_722763178_nOd zjedzenia miseczki musli powinniśmy zaczynać każdy dzień. Jest to wyjątkowo zdrowe śniadanie, zwłaszcza jeśli przygotujemy je samodzielnie w domu. Podstawą każdego musli są płatki owsiane i kukurydziane. Płatki owsiane są źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, błonnika i białka. Zawierają one także witaminy B1 i B6 oraz żelazo, fosfor i potas. Z kolei płatki kukurydziane dostarczą nam witaminy E, żelaza, magnezu, potasu i błonnika. Dodatkiem do musli mogą być jabłka – źródło witaminy C, błonnika i antyoksydantów. Do musli możemy dodać suszone morele. W tych owocach znajduje się beta-karoten, błonnik, witamina E i C, bor, magnez, wapń, potas. Do musli możemy dodać także różne rodzaje orzechów, które zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe, białko i błonnik. Orzechy to także źródło kwasu foliowego, potasu i witaminy E oraz B1. Komponując, a następnie jedząc codziennie musli zapobiegniemy osteoporozie, chorobom serca, wzmocnimy odporność organizmu, unikniemy zaparć, zapobiegniemy nadciśnieniu.

Wpływ aktywności fizycznej na długość życia

10590003_560143120757175_1437243842_nSzczupłe osoby żyją dłużej od osób otyłych. W utrzymaniu szczupłej sylwetki może pomóc nie tylko właściwa, zawierająca mało kalorii dieta, ale także aktywność fizyczna. Aktywność fizyczna polecana jest nie tylko osobom młodym, ale także osobom w wieku dojrzałym. W przypadku osób w dojrzałym wieku aktywność fizyczna to nie tylko kwestia zachowania szczupłej sylwetki, ale przede wszystkim kwestia zachowania sprawności fizycznej. Oczywiście z aktywnością fizyczną nie można przesadzać, to, czym się zajmiemy uzależnione jest i od naszego wieku, i od możliwości fizycznych. W każdym wieku można uprawiać nordic walking. Nordic walking nie wymaga od nas żadnego przygotowania, żadnych treningów. Bardzo korzystnie, także dla osób w wieku dojrzałym, działa pływanie. Bez względu na jaki rodzaj aktywności fizycznej się zdecydujemy pamiętajmy, aby trenować systematycznie. Możemy trenować codziennie lub 2 czy3 razy w tygodniu. Korzyści płynące z aktywnego trybu życia odczujemy bardzo szybko: nasz puls się wyrówna, stawy staną się bardziej sprawne.

Czy można przyspieszyć przemianę materii?

10588706_560143130757174_612217501_nIstnieje grupa produktów, które przyspieszają przemianę materii. Dzięki tym produktom obecnym w codziennej diecie nie będzie konieczne stosowanie restrykcyjnej diety odchudzającej w celu pozbycia się zbędnych kilogramów. Oczywiście poza jedzeniem tych produktów trzeba zrezygnować z jedzenia potraw zawierających dużą ilość kalorii. Do produktów przyspieszających przemianę materii należą pomidory. Pokrywają one niemal połowę dziennego zapotrzebowania na witaminę C, która przyczynia się do produkcji przez organizm substancji o nazwie noradrenalina. Obecność tej substancji jest konieczna do spalania tłuszczy. Poprzez jedzenie pomidorów zapewniamy organizmowi noradrenalinę, tym samym tłuszcz jest spalany szybciej, a my nie przybieramy na wadzę. Drugim ważnym składnikiem zawartym w pomidorach jest potas. Jego obecność w organizmie sprawia, że organizm nie gromadzi nadmiernych ilości wody. Wchłanianie tłuszczu jest mniejsze także wtedy, kiedy w codziennym menu znajdzie się cykoria. Błonnik zawarty w cykorii opóźnia proces przyswajania tłuszczy.

Jakich substancji unikać kupując żywność?

10578468_560143080757179_531767087_nKupując żywność rzadko czytamy etykiety, a szkoda, bo są pewne substancje, które są szkodliwe dla naszego zdrowia. Żywność z tymi substancjami powinniśmy kupować jak najrzadziej, a najlepiej wcale. Do substancji tych należą fosforany. Najwięcej fosforanów dodawanych jest do zup w proszku. Fosforany powodują, że zawarty w mleku i jego przetworach wapń jest trudno przyswajany. Zbyt mała ilość wapnia w organizmie stwarza zagrożenie osteoporozą. Inną substancją niekorzystnie wpływającą na nasz organizm jest benzoesan sodu. Benzoesan sodu jest substancją konserwującą żywność. To częsty dodatek do konserw, napojów gazowanych i przetworów warzywnych. U wielu osób benzoesan sodu wywołuje reakcje alergiczne. Z kolei w tanich wędlinach, w jogurtach, napojach znajdują się sztuczne barwniki. Część z nich może wywołać nadpobudliwość. Zwróćmy uwagę także na obecność cukru. Cukier jest powszechnym dodatkiem niemal do wszystkich produktów, dodawany jest nawet do majonezu. Nadmierna ilość spożywanego cukru to zagrożenie próchnicą i cukrzycą.

Oczyszczamy organizm z toksyn

10543873_560143077423846_1916841173_nW okresie zimy w organizmie gromadzi się znacznie więcej toksyn niż w innych porach roku. Przyczyna leży między innymi w zmniejszonej w tym okresie aktywności fizycznej. U progu wiosny warto pomyśleć o kuracji oczyszczającej. Do oczyszczenia organizmu z toksyn znakomicie nadają się napary z ziół. Napary oczyszczające można przygotować z natki pietruszki, z pokrzywy, z fiołka trójbarwnego, mniszka lekarskiego lub z liści brzozy. Wybrany rodzaj ziół zaparzamy, pijemy dwa razy dziennie. Usuwanie toksyn z organizmu ułatwia także właściwa dieta. Dieta ta musi być bogata w kasze, a szczególnie w kaszę jaglaną i w niepaloną kaszę gryczaną. Organizm łatwiej oczyści się z toksyn także wtedy, kiedy codziennie zjemy łyżkę lnianego lub rzepakowego oleju. Oleje dodajemy do sałatek lub surówek. Odtruwanie organizmu ułatwiają także pektyny zawarte w owocach. Pod względem zawartości pektyn najbardziej wartościowy jest grejpfrut. Nie tylko oczyszcza on organizm z toksyn, ale dostarcza także witaminy C.

Newsletter

Najnowsze komentarze